
Ændringer i fødekæder kan have betydelig konsekvenser for økosystemet. Det er vigtigt både at kunne forstå og beskytte fødekæder og økosystemer, for at bevare biodiversiteten og opretholde en bæredygtig natur..
I dette undervisningsforløb vil vi dykke ned i, hvordan fødekæder og økosystemer hænger sammen og udforske de mange faktorer, der kan forstyrre dem. Vi vil se på eksempler fra naturen, hvor menneskelig aktivitet, klimaændringer og introduktion af nye arter har ændret fødekæder. Eleverne vil få mulighed for at høre om konkrete eksempler på økosystemer, hvor fødekæder er blevet forstyrret – for eksempel hvordan rovdyrenes forsvinden kan føre til en overpopulation af byttedyr, hvilket igen påvirker planter og hele det lokale økosystem.
Eleverne vil blive opfordret til at tænke kritisk og kreativt på, hvordan vi kan skabe en bæredygtig fremtid, hvor vi både beskytter dyrelivet og opretholder de nødvendige ressourcer for kommende generationer. Gennem aktiviteter vil eleverne udvikle en dybere forståelse for, hvordan vi kan balancere menneskelig aktivitet med naturens behov og de komplekse forhold, der ligger bag bevarelsen af biodiversitet.
Dette forløb vil ikke kun give eleverne viden om økosystemers kompleksitet, men også give dem redskaber til at tænke over, hvordan vi som samfund kan arbejde mod en mere bæredygtig og harmonisk sameksistens med naturen.
Formålet med dette forløb er at give eleverne en dybere forståelse af, hvordan fødekæder fungerer, og hvordan ændringer i disse kan påvirke hele økosystemer. Eleverne skal lære at identificere de faktorer, der kan forstyrre fødekæder og biodiversitet, og forstå de langsigtede konsekvenser for naturen og mennesket. Gennem aktiviteter skal eleverne udvikle kritisk tænkning og refleksion over, hvordan vi som samfund kan beskytte og bevare fødekæder og økosystemer for at sikre en bæredygtig fremtid. Forløbet skal fremme en forståelse for vigtigheden af biodiversitet og de konkrete tiltag, der kan træffes for at bevare naturens balance.
Læringsmål
- Eleven kan forklare, hvorfor og hvordan dyrene er afhængige af hinanden.
- Eleven kan med egne ord forklare begreberne økosystem og biotop.
Prisen er ekskl. entré
ULF støtter ikke dette forløb økonomisk
Ved mere end 30 elever, kan man blot tilkøbe ekstra forløb. Gruppen deles da op, og hver gruppe får sin egen formidler.