
- Lærervejledning
- Elevark som kan printes på projektets hjemmeside.
- Bogen Sallys far bander, som kan lånes på E-reolen GO.
Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende?
Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem?
Og må man egentlig ikke det?
Projektet indledes med oplæsning af den kendte børnebog Sallys far bander, skrevet af Thomas
Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Herefter skal eleverne arbejde med, hvad
bandeord egentlig er, og hvad de betyder. Eleverne undersøger også forskellen på bandeord
og skældsord og sætter ord på, hvad man egentlig kan gøre, når det hårde sprog først er slup-
pet løs.
Kristendomsfagligt går eleverne på opdagelse i fortællingen om Josef og hans brødre samt Den
gyldne regel.
Projektet lægger op til dialog med eleverne om sprogets magt, og om hvad hårde ord kan be-
tyde for trivsel og konfliktniveau i klassen.
Undervisningsforløbet veksler mellem dialog og bevægelsesaktiviteter.
Formålet med projektet er at give eleverne perspektiver til at tage stilling til
eget og andres sprogbrug, samt give dem nye handlemuligheder, der kan
fremme egen og andres alsidige udvikling og trivsel.
Projektet sigter således mod at give eleverne erfaringer, som de senere kan
trække på, når de møder det hårde sprog, eller når de selv kommer til at
bruge det, samt at de får blik for, at den gode trivsel er et fælles anliggende
med dem selv som aktive medspillere.
Tilmelding sker på Skole-Kirke-Samarbejdets hjemmeside: https://skole-kirke-aarhus.dk/