1750058824
Ved besøg på Besættelsesmuseet får gruppen museet helt for sig selv, og eleverne kan frit udforske udstillingerne.
Museets guide giver en kort introduktion til museet og besættelsestidens Aarhus. Derudover fortælles om dengang Besættelsesmuseets bygning var hovedkvarter for det frygtede tyske sikkerhedspoliti.
Når introduktionen er slut, kan eleverne gå frit omkring på museet, hvor de kan følge en eller flere personhistorier. Eleverne får udleveret et legitimationskort med en person, der er inspireret af rigtige mennesker, der levede i Aarhus under krigen. Hver af personerne står på et tidspunkt overfor et svært dilemma, som eleverne skal hjælpe dem med at løse. Når beslutningen er taget, får man at vide, hvad der skete med den person, som historien bygger på.
Museet guide er til rådighed til besvarelse af spørgsmål elle videre fortælling under hele besøget.
Besøget afsluttes med en kort opsamling.
Formål
At give eleverne indsigt i besættelsestidens Aarhus med særlig fokus på de svære valg, som mange blev tvunget til at tage.
Det er desuden formålet at vise, at besættelsestidens problemstillinger og dilemmaer ikke var enkle eller sort/hvide, som efterkrigstidens kollektive erindring har fortalt.
House of One
I hjertet af Berlin er House of One ved at blive opført. Ideen er en storslået bygning med en synagoge, en kirke og en moske under samme tag, og samtidig et hus der fremmer fredelig sameksistens blandt jøder, kristne og muslimer.
Med afsæt i House of One og scenariedidaktiske greb skal eleverne arbejde med religiøse bygninger og til sidst selv skitsere en bygning, som rummer en synagoge, en kirke og en moske.
Kan det hellige måles?
Hvad betyder det egentligt, at noget er helligt, og kan det hellige måles?
Har alle mennesker noget, de betragter som helligt?
Hvordan forholder man sig til det, der er helligt for andre men ikke for en selv?
Disse og andre spørgsmål skal eleverne arbejde med i projektet.
Med udgangspunkt i begrebet hellig begynder projektet i byen Jerusalem, som er en meget
betydningsfuld by for jødedommen, kristendommen og islam. Der er mange konflikter i byen,
Livet med de døde
I efteråret markeres tre traditioner, der handler om de døde: Allehelgen og halloween og De Dødes Dag.
Eleverne kender helt sikkert til halloween, men hvor meget ved de om den kristne allehelgensfejring eller den mexicanske tradition De Dødes Dag – og hvordan er sammenhængen og påvirkningen mellem de tre traditioner? Betyder traditionerne det samme?
Sallys far bander... ad helvede til
Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende?
Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem?
Og må man egentlig ikke det?
Projektet indledes med oplæsning af den kendte børnebog Sallys far bander, skrevet af Thomas
Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Herefter skal eleverne arbejde med, hvad
bandeord egentlig er, og hvad de betyder. Eleverne undersøger også forskellen på bandeord
og skældsord og sætter ord på, hvad man egentlig kan gøre, når det hårde sprog først er slup-
pet løs.
Det store i det små
I november 2023 udkom en ny udgave af Højskolesangbogen for børn, som indeholder 90 sange
illustreret af Zarah Juul. Sangene i Højskolesangbogen for børn er ikke børnesange, men sange om
menneskelivet, som kan give anledning til gode samtaler med børn – også i skolen, f.eks. i faget
kristendomskundskab.
I udvælgelsen af sangene til den nye Højskolesangbogen for børn har det været vigtigt for redak-
tionsudvalget, at der også blev plads til sange, som tager livtag med tidens aktuelle og store temaer