1750142132

Klasse
7.ABC
Modtageklasse
Afbrudt
Navn
Vibeke Matthiessen
Telefonnr
61660688
Mailadresse
vibmat@aarhus.dk
Forløbets navn
MOVE Teambuilding
Beskrivelse af forløbet
Vores tre 7. klasser bliver sammenlagt til to store klasser. Derfor vil vi gerne have rystet klasserne sammen. Dette forløb gælder for den kommende 8.x.
Vælg emneområde
Ansøgt beløb
737.00 kr.
Afviklingsdato

Læs selv Bogbanko

Til Læs selv Bogbanko bliver børnene på en let og sjov måde præsenteret for bøger, de selv kan læse. 

De udvalgte bøger er forskellige i forhold til niveau og indhold, så alle børn kan være med. 

 

Efter arrangementet har børnene mulighed for at få oprettet lånerkort og blandt andet låne bøgerne fra arrangementet. Udfyld denne https://www.aakb.dk/opret-bruger + medbring sygesikringsbevis. 

Boghygge

Kom til en hyggelig snak om billedbøger

Billedbøger kan mange ting. De kan åbne verdner, besvare spørgsmål, inspirere, skabe undring, smil og meget mere. 

Vi inviterer til en snak om billedbøger med børnene. 

Efter arrangementet har børnene mulighed for at få oprettet lånerkort og blandt andet låne bøgerne fra arrangementet. Udfyld denne: https://www.aakb.dk/opret-bruger + medbring sygesikringsbevis. 

Rim, krop og hop

Det er sjovt at lære, når man har kroppen med. Her skal eleverne bruge både hjernen og benene, når de besøger børnebiblioteket. Vi leger forskellige sproglege og går på opdagelse i bogstaver, ord, rim og sprogsjov med hele kroppen. 

Litterære lykkeposer

Har din klasse brug for læseinspiration? Så er dette det helt rigtige tilbud. I dette forløb besøger I Dokk1 to gange. Første gang bliver eleverne interviewet om deres læsevaner (se datoer herunder). Herefter laver vi en pose med bøger til hver elev, som er specielt udvalgt til dem. Bøgerne låner i ca. 2 måneder, hvor I i den periode afsætter tid til læsning i klassen + snakker om fritidslæsning. Vi aftaler sammen en dato, hvor I kommer tilbage til Dokk1 med bøgerne til en evaluering. 

Kan det hellige måles?

Navn
Skole-Kirke-Samarbejdet i Aarhus Kommune

Hvad betyder det egentligt, at noget er helligt, og kan det hellige måles?

Har alle mennesker noget, de betragter som helligt?

Hvordan forholder man sig til det, der er helligt for andre men ikke for en selv?

Disse og andre spørgsmål skal eleverne arbejde med i projektet.

Med udgangspunkt i begrebet hellig begynder projektet i byen Jerusalem, som er en meget

betydningsfuld by for jødedommen, kristendommen og islam. Der er mange konflikter i byen,

Dilemmapodcast

Find din egen mening og del den med andre i en dilemmapodcast.

Med udgangspunkt i dilemmaer hentet fra Børnetelefonen, indspiller eleverne deres egen dilemmapodcast. De skal forholde sig til andre børns problemer og give dem gode råd og bud på mulige løsninger. 

Valgplakater

HJÆLP! Jorden er blevet overtaget af aliens – og nu skal der vælges ny leder!

Elevernes opgave er at skabe deres helt egen alien-karakter og designe en kreativ valgplakat, der kan overbevise jordboerne om, at deres alien er det bedste valg.

Hvordan ser din kandidat ud? Hvad står den for? Og hvordan vil den overbevise folk om at stemme på netop den?

Gennem leg, udforskning og sjove øvelser dykker vi ned i demokrati i børnehøjde. Hvem vinder valget?

Sallys far bander... ad helvede til

Navn
Skole-Kirke-Samarbejdet i Aarhus Kommune

Hvorfor er bandeord på én gang forbudte og fascinerende?

Hvorfor er de overhovedet opfundet, når nu man aldrig må bruge dem?

Og må man egentlig ikke det?

Projektet indledes med oplæsning af den kendte børnebog Sallys far bander, skrevet af Thomas

Brunstrøm og illustreret af Thorbjørn Christoffersen. Herefter skal eleverne arbejde med, hvad

bandeord egentlig er, og hvad de betyder. Eleverne undersøger også forskellen på bandeord

og skældsord og sætter ord på, hvad man egentlig kan gøre, når det hårde sprog først er slup-

pet løs.

Fiskepigen af Søren Jessen

En anderledes tilgang til traditionelle elementer i danskfaget som analyse, interviews og digital dannelse. 

Vi tager udgangspunkt i Søren Jessens dystopiske novelle “Fiskepigen”, digter videre på slutningen og optager små interviews med Fiskepigen, som spilles af eleverne. 

Eleverne opnår via hands-on øvelser kendskab til ny teknologi som motion capture samtidig med at de via en legende tilgang analyserer bogens handling og gennemfører et interview, der samler op – og digter videre på fortællingens handling.