Navn
Skole-Kirke-Samarbejdet i Aarhus Kommune
Indsendt af Skole-Kirke-Sa… den
Billede
Materialer
Beskrivelse

Projektets materiale sendes ud via CFU.

Visning på kort
Vis ikke på kort

I foråret holder alle elever i Danmark påskeferie. En ferie hvor nogle af dagene har navne; Palmesøndag, Skærtorsdag, Langfredag og Påskedag.

I dette projekt får eleverne kendskab til den vigtigste og ældste kristne højtid, nemlig påsken. Projektet hedder Påsken Basic, fordi der sættes fokus på basal viden om, hvorfor påske fejres i kristendommen, og hvad der egentlig ligger bag de enkelte helligdage i påsken.

I projektet bidrager film, fortælling og musik på hver sin måde til at formidle denne basisviden om den kristne påske for eleverne.

Der er udarbejdet fem korte film til projektet, hvor den italienske kunstner Giottos kendte fresker med motiver fra påskeberetningen lidt efter lidt tegnes frem og kommer til syne. Gennem filmene introduceres eleverne for genfortællinger til de fire påskedage.

I den samlede påskeberetning sker der nogle ret vilde og uventede ting, som i projektet kaldes plot twist. Det kan fx være, at kongen kommer ridende på et arbejdsdyr, at helten korsfæstes og at den døde sejrer og bliver levende. Eleverne skal som en slags detektiver på jagt efter plot twist i fortællingerne.

Et gennemgående element i projektet er en stemningsmåler til hver elev. Stemningsmåleren bruges som udgangspunkt for elevsamtaler. Den skal måle stemningen på de enkelte påskedage - både som det er formidlet i filmene og fortællingerne, men også i projektets påskesalmer. Derved skal eleverne få en fornemmelse af, at påskeberetningen er et samlet drama, som udvikler sig fra Palmesøndag til Påskedag.

Emneområde
Gratis
Nej
Forløbstype
Overordnet målgruppe
Hele året
Ja
Tilmeldingsfrist
URL
http://www.skole-kirke-aarhus.dk
Målgruppe
Formål
  • at eleverne gennem genfortællinger får kendskab til påskeberetningen som et samlet drama, der udspiller sig fra Palmesøndag til Påskedag.
  • at eleverne får viden om handling og kendetegn for de enkelte påskedage: Palmesøndag, Skærtorsdag, Langfredag og Påskedag.
  • at eleverne får indsigt i, hvad et plot twist er og kan være med til at pege på dem i påskeberetningen.
  • at eleverne får kendskab til og kan synge med på fire påskesalmer.
  • at eleverne kan sammenligne genfortællingerne med Giottos billeder og salmernes tekst.  
  • at eleverne kan udtrykke sig om stemningen i både film med genfortælling og i salmerne - evt. på baggrund af formal lytning og med musikfaglige begreber.
  • at eleverne kan synge med på salmerne i fællesskab med andre.
  • at eleverne evt. får mulighed for at opleve stemningen i musikernes egne fortolkninger af andre påskesalmer og sange ved sangarrangementet.
Beskrivelse af tilmeldingsproceduren
Vis ikke på profil
Afbrudt
Skjul kontaktformular
Afbrudt
Hvem kan få tilskud
Alle