
Madkundskab med Mening
Mad for fremtiden
Hvordan hænger vores madvaner sammen med klima, sundhed og biodiversitet? Det spørgsmål undersøges i undervisningsprojektet Mad for Fremtiden, som henvender sig til elever i 6.-9. klasse og klæder dem på til at forstå madens betydning i den grønne omstilling.
I den gratis workshop får eleverne mulighed for at fordybe sig i de komplekse dilemmaer, der præger diskussionerne om fremtidens fødevaresystemer. De får indsigt i madens klimaaftryk, arealforbrug og bæredygtighed – og får samtidig chancen for at prøve kræfter med plantebaseret madlavning.
Rødhætte & Ulven -et fysisk teatereventyr
En mobil eldreven seng danner rammen om et “eksplosivt” møde mellem urkrafterne i Rødhætte og Ulven. Men hvem æder hvem, hvad og hvorfor, i klimakampen? Komisk og crazy gadeteater om fristelser, grådige vaner og appetit på livet.
Forestillingen er inspireret af nutidens værdi-clashes mellem kapitalisme og klima-aktivisme, forbrug og bæredygtighed – som en sjov og kærlig opfordring til at skifte grådige vaner ud med appetit på livet.
Hands on-kursus: Kom godt afsted på cyklen
Alt hvad du har brug for at vide, inden du tager din klasse med på cykeltur.
Bliv klædt på til trygt at kunne tage klassen med på cykeltur. På kurset får du værktøj i hånden og prøver enkle tjek og cykelreparationer. Du kommer også ud at cykle en tur, hvor organisering og instruktioner bliver trænet.
Deltag i Affaldsindsamlingen 2025!
Giv børn en følelse af at de gør en forskel og lær dem, hvordan vi sammen kan passe på vores natur!
Tilmeld jer Affaldsindsamlingen 2025, når vi igen samler affald fra den 31. marts – 6. april.
Derfor bør vi lære eleverne at samle affald!
✨Vi holder naturen ren og pæn! Affald i naturen forstyrrer vores naturoplevelser. Det er de færreste, som synes en smidt øldåse pynter i hækken eller at cigaretskodder pryder strandene.
Enzymjagten
I Enzymjagten lærer eleverne om enzymer som katalysatorer i kroppens processer, i naturen og i industriel produktion. I forløbet skal eleverne på jagt i naturen efter cellulaseproducerende svampe for derefter at forbehandle prøverne hjemme i klassen, undersøge prøverne og konkludere på, hvad de fandt. Eleverne lærer også om, hvad enzymer bruges til i industrien, og hvorfor enzymer kan være med til at sikre en mere ressourcebesparende produktion.
Plastmissionen
I Plastmissionen træder eleverne ind i rollen som plastproducenter i en virksomhed, der laver mobilcovers. Her får de en mission: De skal finde ud af, hvordan virksomhedens produktion kan blive mere bæredygtig.
Rigtig mange ting i vores hverdag er lavet af plast. Formentlig mange flere, end du aner. Vi anvender dagligt produkter af plast overalt på jorden, fordi plast hjælper os i hverdagen og har mange gode egenskaber. Men plast produceres i store mængder og kan være svært at nedbryde, hvilket kan være til stor belastning for miljøet og klimaet – det må vi finde en løsning på!
Turbovækst
Turbovækst er et undervisningsforløb, der handler om katalyse, kunstgødning og bæredygtig produktion. I Turbovækst styrer eleverne i grupper hvert deres land, og deres opgave er at sikre, at deres lands befolkning ikke sulter. Det sikrer de ved at producere nok fødevarer til alle, der samtidig ikke skader klimaet eller miljøet.
Forløbet er bygget op omkring et digitalt spil, hvor eleverne udvikler deres eget land fra et udviklingsland til et industrialiseret land. Kitforløbet veksler mellem opgaver i det digitale spil og undersøgelser i klassen.
Bronzealder ved Borum-Eshøj
På dette besøg for skoleklasser på Borum-Eshøj er der mulighed for besøge gravhøjene fra bronzealderen.
Et rekonstrueret bronzealderhus danner rammen om samtaler og aktiviteter vedrørende bronzealderen
Mad ud af Madspild - Vend minus til plus
Lær at udnytte overskudsmad i køkkenet
- Vurder hvad der stadig er brugbart
- Tænk ud af boksen i forbindelse med madlavning
- Refleksion over ressursespild i hjemmet og samfundet