Inspiration til Billedkunstens Dag 2026

Navn
Aarhus Billed- og Medieskole

Workshop for lærere, pædagoger og lærerstuderende.

En dag med fordybelse og inspiration til kunstneriske projekter med jeres elever – børn og unge – i forbindelse med Billedkunstens Dag 2026. Vi giver jer enkle metoder og teknikker, så I kan gå tilbage på jeres skoler og institutioner og skabe værker med eleverne.

Fantasiordbogen for modtageklasser

Navn
Aarhus Billed- og Medieskole

På workshoppen 'Bogstaveligt talt - Fantasiordbogen' laver vi grafiske tryk med bogstaver, som dekoreres med farver og mønstre. Vi bruger bogstaverne, og ikke mindst vores fantasi, til at finde på skøre ord og deres betydning. Afslutningsvis samles alle ordene i en hjemmesyet fantasiordbog, som klassen får med hjem.

Workshop: Bogformater

Navn
Aarhus Billed- og Medieskole

På vores workshop for lærere, pædagoger og lærerstuderende lærer du at lave din egen bog med den japanske bogbinding, som er en smuk og funktionel binding, der nemt kan tilpasses undervisning i alle aldersgrupper. 

I løbet af dagen arbejder vi med materialer, som vi kender fra køkkenet, som fx klude, sølvpapir og grydeskeer. Underviser Gitte Lægård guider hele dagen med forskellige opgaver, hvor vi både skal tegne, klippe, klistre og sy en bog. 

Androkles og løven

Læg dig i en hængekøje for at mærke og høre og se en medrivende historie om slaven Androkles.

Hed som en ovn
Trøstesløs tør
Et glødende sandhav
under solens ildebrand
Ikke et træ, der kan give kølende skygge
sådan er Libyens ørken.

Animation

Navn
Aarhus Billed- og Medieskole

Her er der fokus på animationens vigtigste element - bevægelsen. I workshoppen arbejder vi med små finurlige animationer, og vi undersøger, hvordan en enkelt bevægelse kan rumme eller begynde en lille fortælling. I workshoppen laves animationer med rod i 1800-tallet i kombination med moderne teknologi. 

Mød Mennesket

Navn
Moesgaard

På Moesgaards trappe undersøger vi nedslag i den menneskelige evolutionshistorie.

Vi arbejder med elevernes iagttagelsesevner. Vi undersøger forskellene og lighederne i mennesketypernes kropsbygning og ansigter samt deres særegnede og tilpassede evolutionære detaljer. Undervejs vil vi samles for at udvide vores viden om den menneskelige evolution, og dele vores forskellige betragtninger. Til slut giver vi hver vores bud på, hvordan fremtidens mennesker vil udvikle sig.

Vikingernes eventyr - Da verden åbnede sig

Navn
Moesgaard

I små grupper møder eleverne forskellige personer fra vikingetiden. Sammen lærer vi, hvordan forskellige menneskers fortælling fra den samme tidsalder kan variere meget alt efter køn, status og virke. Med det afsæt tager vi på bytur i vikingernes Aros, før vi begiver os ud i verden, med den person fra vikingetiden, som vi måske kender bedst: Vikingekrigeren. Eller gør vi? Hvordan tjener han egentlig sit sølv? På rejsen ned ad Volgafloden, konfronteres vi med nogle ubehagelige sandheder, før vi vender hjem igen. Nu er Danmark ved at blive kristent – men hvilken Jesus tror vikingerne på?

Sol, jord og måne

Navn
Science Museerne - Ole Rømer-Observatoriet

Jorden drejer rundt om Solen, Månen drejer rundt om Jorden og de drejer alle om sig selv. Det kan være svært at forestille sig og holde styr på.

I denne workshop bygger eleverne deres egne modeller og får igennem forskellige aktiviteter og konkrete undersøgelser en aktiv oplevelse af, hvordan Jorden, Solen og Månen bevæger sig i forhold til hinanden.

Vi laver smykker af gevirer

Eleverne får indsigt i håndværksmæssige færdigheder og laver deres egne unikke smykker og nøgleringe mm. Samtidig får eleverne kendskab til de fire hjortearter, der lever i Danmark. Det drejer sig om råvildt, kronvildt, dåvildt og sikavildt.

Hver klasse kan søge maks et forløb pr. skoleår