Åbent hus til Unge Forskere finalen
1741768201
1740390988
1739876143
Skolebesøg - algoritmernes spil
Kom på besøg i Lighthouse
Der er nu åbent for booking fra januar og frem til sommerferien 2025.
I maj/juni 2025 er booking åben for alle klassetrin.
Tag din klasse på en helt særlig oplevelse i Lighthouse – under vandet og over byen.
I samarbejde med Lighthouse tilbyder vi formidling om Aarhus og bugten - med besøg i den flotte udstilling "Byen og Bugten" efterfulgt af et besøg i Aarhus Øje - på toppen af Danmarks højeste bygning.
Dataindsamling i felten
Hvert år rammes danske havområder af iltsvind - hyppigst om sommeren og i de kystnære områder. Når et område er hårdt ramt af iltsvind, dør dyrene. Vi tager på en ekskursion til færgelejet på en times tid, hvor eleverne selv udfører en saltprofil og en iltprofil på ca. 10 m. dybde samt et par andre relevante øvelser. Eleverne deles i mindre grupper, så de prøver alle øvelserne.
Blæksprutter indtager skolen
Alt det du kender fra vores sanselige dissektionsforløb med de magiske blæksprutter, men med en online forlængelse, som trækker armene helt ud i klasseværelset! Velkommen til vores online undervisningsforløb: Blæksprutter indtager skolen!
Workshop om lyd og læselyst
Hvad sker der med elevernes samtale om litteratur, når de får lov til at snakke sammen i en mikrofon?
Det vil vi undersøge med vores nye tilbud til skoleelever på Viby bibliotek.
Til workshoppen bliver eleverne introduceret til vores podcastudstyr og til arbejdet med lyd.
Eleverne skal i mindre grupper samtale om et værk, de på forhånd har læst i dansk.
Samtalerne bliver efterfølgende klippet sammen og afspillet på biblioteket som en del af en auditiv udstilling.
Den etiske kode
Mennesket er i tæt samspil med teknologien. Fokus har tit været på de positive fremskridt, som en given teknologi medfører. Flere er dog ved at få øje for, at mennesket skal have en større kritisk indsigt i hvilke etiske dilemmaer, som diverse teknologier lægger op til - især i et samfund, hvor udviklingen går så stærkt.
Derfor skal eleverne i dette projekt arbejde med teknologiforståelse og etik, hvor de skal arbejde med at koble etik og kodning – helt uden brug af computere.