Grænser, samtykke og dilemmaer

Navn
Reden Ung

2. Pakke: “Grænser, samtykke og dilemmaer”

  • Varighed: 2 x 45 minutter (i alt 1,5 time)
  • Pris: 2.300 kr. (inkl. transport op til 50 km). 1.400 kr. pr. følgende 2 x 45 min (fx ved oplæg i flere klasser på samme adresse)
  • Mulighed for at lave individuelle løsninger, når der ønskes undervisning af flere hold.

17Walls – FN’s-verdensmål som vægmalerier

Navn
AarhusGuiderne

På denne kunstbyvandring i Aarhus Centrum sætter vi fokus på ca. halvdelen af de 17 nye vægmalerier, som dygtige street art-kunstnere fra nær og fjern har skabt til Aarhus.

Kunstnerne har hver især givet deres fortolkning af et af FN’s 17 verdensmål for en mere bæredygtig verden – socialt, økonomisk, sundhedsmæssigt og miljømæssigt.

Det store kunstprojekt er unikt for Aarhus og gør verdensmålene nærværende og tilgængelige for os alle.

På turen fortæller vi om kunstprojektet, kunstnerne og intentionerne bag de enkelte værker. 

Populationsbiologi

Navn
Ree Park Safari

Vi skal finde en forståelse for hvordan arter og mennesker, spiller sammen med deres omgivende miljø, samt hvordan ændring på disse faktorer har betydning for biodiversiteten.

Hvordan spiller arter og mennesker sammen med deres omgivende miljø, og hvordan påvirker ændringer i disse faktorer den biodiversitet, vi ser omkring os? I dette forløb dykker vi ned i det komplekse samspil mellem organismer og deres miljøer og undersøger, hvordan både naturlige og menneskeskabte ændringer kan have vidtrækkende konsekvenser for livets mangfoldighed på Jorden.

Evolutionsbiologi

Navn
Ree Park Safari

Vi skal dykke ned i nogle af de fundamentale mekanismer bag evolution, og undersøge hvordan livet på Jorden har udviklet sig gennem afgørende mekanismer såsom biologisk variation og naturlig selektion.

Rundvisning: Den Globale Baghave

Navn
Naturhistorisk Museum

Vi tager eleverne med rundt i udstillingen Den Globale Baghave, og taler med dem om de mange spændende dyr, der er udstillet. Rundvisningen tilpasses deltagerniveauet.

Rundvisningen fokuserer på naturens mangfoldighed på tværs af verden og biomer. Til de yngste børn/elever vil vi fokusere på dyrenes udseende og levesteder.

Ved mellemtrinnet undersøger vi også tilpasninger og biodiversitet, mens vi til udskolingen og ungdomsuddannelser også opfordrer til dialog om historien bag - og formålet med - udstillinger som disse.

 

Rundvisning: Afrika

Navn
Naturhistorisk Museum

Rundvisning i museets udstilling om Afrika-ekspeditionen. Formidleren tager udgangspunkt i museets ekspedition til Kenya og Tanzania i 1947. Formålet med ekspeditionen var at skaffe dyr til museets forsknings- og udstillingssamlinger. Udstillingen er sidenhen opdateret og udviklet. Med rundvisningen opfordrer vi eleverne til at deltage i dialog om formålet med naturvidenskabelige samlinger, forskellen på indsamling i 1947 og i dag, samt det etiske i at nedlægge truede dyrearter til forskningsbrug.

Rundvisning: OOPS!

Navn
Naturhistorisk Museum

Vi går på opdagelse i særudstillingen OOPS!, og ser nærmere på nogle af de vildeste historier, der gemmer sig i udstillingen.

Rundvisningen tilpasses deltagerniveau. Eleverne guides rundt i udstillingen med en formidler, der laver nedslag ved udvalgte områder. Vi undersøger alt fra tilfældige opdagelser til videnskabelige overraskelser, og spændende opfindelser. Eleverne introduceres til Livets Lykkehjul, og rundvisningen afsluttes ved opdagelseskabinettet.

Dataindsamling i felten

Navn
Kattegatcentret

Hvert år rammes danske havområder af iltsvind - hyppigst om sommeren og i de kystnære områder. Når et område er hårdt ramt af iltsvind, dør dyrene. Vi tager på en ekskursion til færgelejet på en times tid, hvor eleverne selv udfører en saltprofil og en iltprofil på ca. 10 m. dybde samt et par andre relevante øvelser. Eleverne deles i mindre grupper, så de prøver alle øvelserne.