I flugtens fodspor - På vej mod Europa
Gratis temadag med MUNDU og Læger uden Grænser
Gør dine elever klogere på EU’s fælles asyl- og migrationspolitik, Frontex og de udfordringer, der opstår, når mennesker på flugt møder Europas grænser. MUNDU og Læger uden Grænsers temadag om flugt er en dag, eleverne ikke glemmer lige med det samme.
Rundvisning: Afrika
Rundvisning i museets udstilling om Afrika-ekspeditionen. Formidleren tager udgangspunkt i museets ekspedition til Kenya og Tanzania i 1947. Formålet med ekspeditionen var at skaffe dyr til museets forsknings- og udstillingssamlinger. Udstillingen er sidenhen opdateret og udviklet. Med rundvisningen opfordrer vi eleverne til at deltage i dialog om formålet med naturvidenskabelige samlinger, forskellen på indsamling i 1947 og i dag, samt det etiske i at nedlægge truede dyrearter til forskningsbrug.
...klip en tå
Maskulinitet, myter og memes
Dette forløb foregår i GLORY, hvor eleverne møder et mørkt og humoristisk univers, skabt af kunstneren Kim Mejdahl, som har indsat et udpluk af museets genstande i hidtil usete og til tider obskure sammenhænge. Disse udgør en slags museumsmemes, der prikker til vores maskulinitetsforståelser.
Ung-til-ung undervisning i køn og seksualitet
Ung-til-ung undervisning i køn og seksualitet er LGBT+ Danmarks frivilligbaserede tilbud til alle typer af ungdomsudadnnelser.
Besøg på Besættelsesmuseet med introduktion
Ved besøg med introduktion på Besættelsesmuseet får gruppen museet helt for sig selv, og eleverne kan frit udforske udstillingerne.
Museets guide giver en kort introudktion til museet og besættelsestidens Aarhus. Derudover fortælles om dengang Besættelsesmuseets bygning var hovedkvarter for det frygtede tyske sikkerhedspoliti.
Model United Nations Climate Conference
For gymnasieelever vil MUNCC med fordel kunne benyttes i kombineret undervisning i samfundsfag (eventuelt geografi) samt engelsk, da spillet foregår på engelsk. Det er forudsat, at alle deltagere forbereder sig på reglerne inden spillet samt den position, de repræsenterer. Spillet er beregnet til mindst 20 deltagere, men det er også muligt at afholde spillet med flere deltagere.
MUNCC er udviklet af erfarne spilledere i et samarbejde mellem FN-forbundets skoletjeneste og DanMUN med økonomisk støtte fra Dansk Folkeoplysnings Samråd.
SydhavnsTour: Byvandring med en hjemløs
Foreningen Gadeliv tilbyder byvandringer med socialt udsatte som guider i Sydhavnskvarteret i Århus. Vi have fokus på social bæredygtighed i byudvikling, som vi er vidne til i Sydhavnen i disse år, samtidig med at guiderne vil have fokus på deres egne oplevelser fra kvarteret med problematikker som misbrug, hjemløshed og psykisk sygdom.
Mini Model United Nations
For gymnasieelever vil MiniMUN med fordel kunne benyttes i kombineret undervisning i samfundsfag samt engelsk, da spillet foregår på engelsk. Det er forudsat, at alle deltagerne forbereder sig på reglerne inden spillet samt den position, de repræsenterer. Positionspapirer for de enkelte landes positioner vil være til rådighed. Undervisningsmateriale vil være til rådighed for læreren.
Spillet varer ca. fire undervisningstimer, og det er forudsat, at der inden spillet er afsat undervisningstid til at undervise i FN's sikkerhedsråd samt Israel-Palæstina-konflikten.
Frihed, lighed og søsterskab
OM KØNSDEBATTER OG LIGESTILLINGSKAMPE I 1970'ERNE OG NU
Kønskvoter, øremærket barsel og juridisk abort? Ligeløn, tabermænd og #metoo? I samfundsdebatten ser vi igen og igen diskussioner om køn og ligestilling, for køn har en stor betydning for os som individer og som samfund.
Aarhus i 1200 år
Kom med på vores ”klassiske” byvandring, hvor vi fortæller om: