Rundvisning: Fremtidsmennesket
Kom med på opdagelse i museets nyeste særudstilling, Fremtidsmennesket!
Året er 2035, og vilde teknologier er blevet hverdag: Du kan klone dine kæledyr, ændre dit udseende, fikse dit humør med et hjerneimplantat, og finde den perfekte partner med AI.
I dette forløb kommer eleverne med på en rundvisning i udstillingen, hvor de får chancen for at afprøve seks forskellige teknologier.
Fremtidsmennesket: Galt eller genialt?
Forløbet tager jer med til år 2035, hvor spændende teknologier er blevet hverdag. Vi undersøger, hvordan man bedst forholder sig til den hastige udvikling, der sker med teknologi og videnskab - og hvordan vi mennesker kan forme fremtiden.
17Walls – FN’s-verdensmål som vægmalerier
På denne kunstbyvandring i Aarhus Centrum sætter vi fokus på ca. halvdelen af de 17 nye vægmalerier, som dygtige street art-kunstnere fra nær og fjern har skabt til Aarhus.
Kunstnerne har hver især givet deres fortolkning af et af FN’s 17 verdensmål for en mere bæredygtig verden – socialt, økonomisk, sundhedsmæssigt og miljømæssigt.
Det store kunstprojekt er unikt for Aarhus og gør verdensmålene nærværende og tilgængelige for os alle.
På turen fortæller vi om kunstprojektet, kunstnerne og intentionerne bag de enkelte værker.
Laboratorieøvelser i Biologi
Man kan vælge mellem 3 forskellige laboratorieøvelser.
- Stofskiftets afhængighed af temperatur og aktivitet hos vekselvarme dyr
- Kabelbakterier
- Mendels love og koblede gener i Drosophila melanogaster
Rundvisning: Den Globale Baghave
Vi tager eleverne med rundt i udstillingen Den Globale Baghave, og taler med dem om de mange spændende dyr, der er udstillet. Rundvisningen tilpasses deltagerniveauet.
Rundvisningen fokuserer på naturens mangfoldighed på tværs af verden og biomer. Til de yngste børn/elever vil vi fokusere på dyrenes udseende og levesteder.
Ved mellemtrinnet undersøger vi også tilpasninger og biodiversitet, mens vi til udskolingen og ungdomsuddannelser også opfordrer til dialog om historien bag - og formålet med - udstillinger som disse.
Rundvisning: Afrika
Rundvisning i museets udstilling om Afrika-ekspeditionen. Formidleren tager udgangspunkt i museets ekspedition til Kenya og Tanzania i 1947. Formålet med ekspeditionen var at skaffe dyr til museets forsknings- og udstillingssamlinger. Udstillingen er sidenhen opdateret og udviklet. Med rundvisningen opfordrer vi eleverne til at deltage i dialog om formålet med naturvidenskabelige samlinger, forskellen på indsamling i 1947 og i dag, samt det etiske i at nedlægge truede dyrearter til forskningsbrug.
Ulve i Danmark
Eleverne lærer om ulven – fra dens ankomst i Danmark efter istiden, til dens udryddelse i 1800-tallet og frem til i dag, hvor den er vendt tilbage. Ulven findes i mange former; som rovdyr, som symbol, som glubsk monster og som venlig hjælper, og vi undersøger hvordan vi mennesker har forholdt os til ulven, f.eks. gennem myter og eventyr.
Naturens Superkræfter
Det eneste der overgår fantasi, er virkeligheden. Vi undersøger naturens vildeste superkræfter gennem specifikke dyrearter og egenskaber, og sammenligner med med de velkendte superhelte - og skurke!
REWILDING intro
Med et spændende oplæg og efterfølgende dialog ser vi nærmere på konceptet ”rewilding” eller ”genforvildning,” og undersøger hvordan det fungerer i praksis på bl.a. Molslaboratoriet.
Med ankomsten af landets fremtidige naturnationalparker er det mere relevant end nogensinde før at have styr på begreber som økologiske nicher, nøglearter, biodiversitet, naturpleje, fødenet, og nøjsomhedsarter.
Med dette oplæg tager vi hul på alt dette og mere, gennem dialogbaseret undervisning og smukke billeder – mest fra Molslaboratoriet, men også andre steder i verden, naturligvis.
Evolution under neglene
I dette forløb vil vi give evolutionsundervisningen et praktisk og undersøgende perspektiv, som I kan bruge som reference i jeres undervisning fremadrettet. Vi vil med en komparativ dissektion af en 10-armet blæksprutte give eleverne et indblik i udviklingslinjer, biologisk slægtsskab samt give eleverne en forståelse af, og håndgribelige eksempler på begreberne konvergent og divergent udvikling.
Forløbet kan bruges som en introduktion til emnet evolution, men er især velegnet, når eleverne har stiftet bekendtskab med begreber som naturlig selektion, klassifikation og variation.