Populationsbiologi

Navn
Ree Park Safari

Vi skal finde en forståelse for hvordan arter og mennesker, spiller sammen med deres omgivende miljø, samt hvordan ændring på disse faktorer har betydning for biodiversiteten.

Hvordan spiller arter og mennesker sammen med deres omgivende miljø, og hvordan påvirker ændringer i disse faktorer den biodiversitet, vi ser omkring os? I dette forløb dykker vi ned i det komplekse samspil mellem organismer og deres miljøer og undersøger, hvordan både naturlige og menneskeskabte ændringer kan have vidtrækkende konsekvenser for livets mangfoldighed på Jorden.

Evolutionsbiologi

Navn
Ree Park Safari

Vi skal dykke ned i nogle af de fundamentale mekanismer bag evolution, og undersøge hvordan livet på Jorden har udviklet sig gennem afgørende mekanismer såsom biologisk variation og naturlig selektion.

Under angreb

Navn
Moesgaard

Med udgangspunkt i det velbevarede våbenfund fra Illerup Ådal oplever vi et stort jernalderslag udkæmpe sig om ørene på os. Vi følger optakten til slaget, kampens hede undervejs, og er med til de efterfølgende ofringer til guderne.
Sammen følger vi familien på flugt, den kæmpende soldat og slutteligt de sejrende krigskonger.

Periode: Romersk jernalder, år 205 evt.

Forløbet kan også foregå på engelsk.

OOPS

Navn
Naturhistorisk Museum

Har du nogensinde tænkt over, hvor vildt det er at være HER, lige NU? Gennem aktiviteter og quizzer undersøger vi både de kosmiske og helt små tilfældigheder, der er med til at skabe vores verden.

Uheld, tilfældigheder, held og statistiske usandsynligheder er altsammen en del af livet. I dette forløb undersøger vi, hvorfor mennesker har så stærkt et behov for at have faste rammer, sikkerhed og minimering af risici.

Ulve i Danmark

Navn
Naturhistorisk Museum

Eleverne lærer om ulven – fra dens ankomst i Danmark efter istiden, til dens udryddelse i 1800-tallet og frem til i dag, hvor den er vendt tilbage. Ulven findes i mange former; som rovdyr, som symbol, som glubsk monster og som venlig hjælper, og vi undersøger hvordan vi mennesker har forholdt os til ulven, f.eks. gennem myter og eventyr.

REWILDING intro

Navn
Naturhistorisk Museum

Med et spændende oplæg og efterfølgende dialog ser vi nærmere på konceptet ”rewilding” eller ”genforvildning,” og undersøger hvordan det fungerer i praksis på bl.a. Molslaboratoriet.

Med ankomsten af landets fremtidige naturnationalparker er det mere relevant end nogensinde før at have styr på begreber som økologiske nicher, nøglearter, biodiversitet, naturpleje, fødenet, og nøjsomhedsarter.

Med dette oplæg tager vi hul på alt dette og mere, gennem dialogbaseret undervisning og smukke billeder – mest fra Molslaboratoriet, men også andre steder i verden, naturligvis.

Mød Mennesket

Navn
Moesgaard

På Moesgaards trappe undersøger vi nedslag i den menneskelige evolutionshistorie. Ved at iagttage de forskellige menneskearter kan vi blive klogere på, hvordan arterne har udviklet sig og er forskellige fra hinanden.
Ved hjælp af iagttagelsestegning undersøger vi forskellene og lighederne i menneskearternes kropsbygning og ansigter samt deres særegnede og tilpassede evolutionære detaljer.

Periode: 3,2 millioner fvt. - 8.000 fvt.

Evolution

Navn
Naturhistorisk Museum

Hvordan ”arbejder” evolutionen? Alle livsformer er resultatet af tilfældig variation og naturlig udvælgelse. Skind, kranier, udstoppede og levende dyr illustrerer fantastiske tilpasninger, konvergent udvikling, analoge og homologe karakterer. Eleverne arbejder i grupper med systematik og evolutionære sammenhænge.

Varighed op til 1½ time. Eleverne får kendskab til elementære evolutionære begreber og highlights samt udvalgte case stories og særlige tilpasninger.