Workshop om radikalisering og diskrimination

Navn
Pædagogik, Undervisning og Fritid

Workshoppen er et gratis tilbud til alle 9. og 10. klasser og ungdomsuddannelser i Aarhus Kommune. Den fremstår i en helt ny opdateret version, hvor der blandt andet er lagt vægt på vigtigheden af selvstændig kritisk refleksion og handling i forhold til såvel narrativer og netværk. De vidensmæssige nedslag omhandler diskrimination, polarisering, radikalisering og voldelig ekstremisme.

OOPS!

Navn
Naturhistorisk Museum

Har du nogensinde tænkt over, hvor vildt det er at være HER, lige NU? Gennem aktiviteter og quizzer undersøger vi både de kosmiske og helt små tilfældigheder, der er med til at skabe vores verden.

Uheld, tilfældigheder, held og statistiske usandsynligheder er altsammen en del af livet. I dette forløb undersøger vi, hvorfor mennesker har så stærkt et behov for at have faste rammer, sikkerhed og minimering af risici.

OOPS

Navn
Naturhistorisk Museum

Har du nogensinde tænkt over, hvor vildt det er at være HER, lige NU? Gennem aktiviteter og quizzer undersøger vi både de kosmiske og helt små tilfældigheder, der er med til at skabe vores verden.

Uheld, tilfældigheder, held og statistiske usandsynligheder er altsammen en del af livet. I dette forløb undersøger vi, hvorfor mennesker har så stærkt et behov for at have faste rammer, sikkerhed og minimering af risici.

Besøg på Besættelsesmuseet med introduktion

Ved besøg med introduktion på Besættelsesmuseet får gruppen museet helt for sig selv, og eleverne kan frit udforske udstillingerne. 

Museets guide giver en kort introudktion til museet og besættelsestidens Aarhus. Derudover fortælles om dengang Besættelsesmuseets bygning var hovedkvarter for det frygtede tyske sikkerhedspoliti.

PRES

Navn
OPGANG2

En højaktuel forestilling om Oxy, SoMe, Fomo og andre pissefarlige forkortelser.

Der er pres på unge i dag. Sociale medier, uddannelse, venner, forældre, selvbillede og samfundets præstationskrav presser på i en ofte overfyldt hverdag. Samtidig er tiden fyldt med politiske intentioner, distraktioner og nye quick fixes som løsninger til de problemer, man som ung kan støde sig på.

Et hav af følelser Interaktiv musikteaterdag

Flaskepost til fremtiden er et legende, fortællingsstruktureret, sansemotorisk og musikalsk undervisningskoncept til trivselsunderstøttelse i de brede børnefællesskaber.
Med fortællingen som ramme og musikken som fælles sprog, undersøger vi, hvordan vi kan hjælpe hinanden med at finde de gode løsninger, selv når bølgerne går højt, og vi har mistet fodfæstet eller er faret vild.

Fremtidsspejlet

En dynamisk og inspirerende workshop der styrker elevernes evne til at forstille sig positive fremtidsscenarier, og dermed styrker elevers handlemod for en bæredygtig fremtid.

Eleverne skal arbejde med fremtidsscenarier, der udfordrer de dystopier, de kender fra bl.a. populærkultur og nyhedsmedier, og gennem kreative processer formulere bæredygtige fremtider.

Det er et komplekst forløb, der kan anvendes i mange forskellige fag. 

Besøg på Besættelsesmuseet med introduktion

Ved besøg med introduktion på Besættelsesmuseet får gruppen museet helt for sig selv, og eleverne kan frit udforske udstillingerne.

Museets guide giver en kort introudktion til museet og besættelsestidens Aarhus. Derudover fortælles om dengang Besættelsesmuseets bygning var hovedkvarter for det frygtede tyske sikkerhedspoliti.

Workshop om radikalisering og diskrimination

Navn
Pædagogik, Undervisning og Fritid

Workshoppen er et gratis tilbud til alle 9. og 10. klasser og ungdomsuddannelser i Aarhus Kommune. Den fremstår i en helt ny opdateret version, hvor der blandt andet er lagt vægt på vigtigheden af selvstændig kritisk refleksion og handling i forhold til såvel narrativer og netværk. De vidensmæssige nedslag omhandler diskrimination, polarisering, radikalisering og voldelig ekstremisme.

Temadag om trivsel i fagene

Hvordan kan trivsel fylde en større del af undervisningen i emner som fx Pythagoras, Fotosyntesen eller bevægelse i idræt? Det ser vi nærmere på i løbet af denne temadag, som er egnet til en hel skole eller afdeling, der ønsker at arbejde mere fokuseret med trivsel i fagene.

Trivsel og læring går hånd i hånd. PERMA er en teori, der har skabt et videnskabeligt fundament for at optimere trivsel og læring. PERMA-teorien illustrerer fem elementer, som understøtter trivsel – jo mere PERMA en person oplever, jo højere trivsel.
De fem elementer er: