Valgplakater

HJÆLP! Jorden er blevet overtaget af aliens – og nu skal der vælges ny leder!

Elevernes opgave er at skabe deres helt egen alien-karakter og designe en kreativ valgplakat, der kan overbevise jordboerne om, at deres alien er det bedste valg.

Hvordan ser din kandidat ud? Hvad står den for? Og hvordan vil den overbevise folk om at stemme på netop den?

Gennem leg, udforskning og sjove øvelser dykker vi ned i demokrati i børnehøjde. Hvem vinder valget?

Klar til opgaveskrivning

En introduktion til informationssøgning, hvor eleverne får færdigheder indenfor søgeteknik og viden om biblioteksbaser og kildekritik. Introduktionen er relevant i forbindelse med projektopgaver i udskolingen.
Vi kommer omkring: Søgeteknik, steder at søge information, kildekritik og rundvisning på Dokk1.

Man er velkommen til at kontakte os omkring booking af andre tider end de programlagte.

RIVALER

Navn
Teater O

Rivaler er en historie om venskab, fjendskab og indædt konkurrence. Det er stærk skolegårdspoesi med buksevand og begmænd, sherifstjerner og fredagsolfert. 

Det er selvværd og selvtillid sat på hård prøve, i en barndommens og ungdommens junglelov. 

Sejlads med Aalekvasen Anna

Navn
Aalekvasen Anna

Obs. tilmeld jer nederst på siden.

Et forløb målrettet specialklasser, hvor eleverne bliver inviteret en tur på træskibet Aalekvasen Anna. Her skal de få smag på eventyret på vandet samt høre fortællinger fra skipper og besætning.

Derudover vil eleverne lære, hvad det vil sige at sejle med navigation med GPS og søkort på gammeldags manér med krydspejling, dybdemålinger, holde udkig, sætte sejl og styre - alt afhængig af vejrforhold og gæster ombord. Hvis dækket trænger til at blive skuret, er der også mulighed for det.

Sejlads med Aalekvasen Anna

Navn
Aalekvasen Anna

Obs. tilmeld jer nederst på siden.

Et forløb målrettet specialklasser, hvor eleverne bliver inviteret en tur på træskibet Aalekvasen Anna. Her skal de få smag på eventyret på vandet samt høre fortællinger fra skipper og besætning.

Derudover vil eleverne lære, hvad det vil sige at sejle med navigation med GPS og søkort på gammeldags manér med krydspejling, dybdemålinger, holde udkig, sætte sejl og styre - alt afhængig af vejrforhold og gæster ombord. Hvis dækket trænger til at blive skuret, er der også mulighed for det.

Androkles og løven

Læg dig i en hængekøje for at mærke og høre og se en medrivende historie om slaven Androkles.

Hed som en ovn
Trøstesløs tør
Et glødende sandhav
under solens ildebrand
Ikke et træ, der kan give kølende skygge
sådan er Libyens ørken.

Aarhus under besættelsen - Opgørets time

Navn
Den Gamle By

Rolle- og dilemmaspil om Aarhus under besættelsen.

Med den gamle politistation og Gestapo-bygning som ramme, arbejder eleverne med besættelsestidens dilemmaer. Der tages udgangspunkt i syv personkarakterer, der på hver sin måde klarede sig igennem et krigsramt Aarhus. Eleverne følger en af karaktererne, hvis livsfortællinger og dilemmaer udfoldes gennem brugen af digitale id- kort på en tur rundt på museet.