Kend dit Hovedbibliotek
Kend dit Hovedbibliotek er en grundlæggende orientering om biblioteket og materialesamlingen for 0.-6. klasse.
Eleverne får kendskab til biblioteket og dets muligheder, samt lærer at finde relevant litteratur i den skønlitterære og faglitterære afdeling. Besøget kan tilrettelægges efter lærerens ønsker og klassens behov, men det vil typisk indeholde:
- En rundvisning
- Dialog om biblioteket og de muligheder, det rummer
- En litterær oplevelse
- Tid på egen hånd til at udforske biblioteket og materialerne
Lånerkort
Workshop: Bogformater
På vores workshop for lærere, pædagoger og lærerstuderende lærer du at lave din egen bog med den japanske bogbinding, som er en smuk og funktionel binding, der nemt kan tilpasses undervisning i alle aldersgrupper.
I løbet af dagen arbejder vi med materialer, som vi kender fra køkkenet, som fx klude, sølvpapir og grydeskeer. Underviser Gitte Lægård guider hele dagen med forskellige opgaver, hvor vi både skal tegne, klippe, klistre og sy en bog.
Børnenes grundlovsfest
Børnenes grundlovsfest på Dokk1 afholdes, fordi alles stemme, meninger og holdninger er vigtige i vores demokrati. Det gælder også for børn. Det skal vi fejre sammen!
Er I en 5. klasse, vil vi derfor meget gerne se jer til en rigtig grundlovsfest.
Grundlovsfesten skaber vi sammen – så hvis I vil være med til festen, vil Hovedbiblioteket på Dokk1 gerne invitere jer til en workshop, hvor vi vender idéer og får skabt en festlig aktivitet, som vi sammen tager med til festen.
Til grundlovsfesten på Dokk1 kan man:
Filmfortælling
Eleverne introduceres til grundlæggende praktisk kortfilm gennem en delvis improviseret øvelse, der opsamler de mest essentielle værktøjer, principper og teknikker undervejs.
Klassen er på forhånd inddelt i grupper og arbejder som filmhold. De udvikler, instruerer, optager og klipper en kortfilm/øvelse ud fra deres egne idéer, og de muligheder, de har.
Hver gruppe udtænker en scene eller situation, som inspirerer resten af dagens lille improviserede historie.
Kreativ skrivning - digte og ordlege
En workshop, hvor I præsenteres for en taktil og legende tilgang til bogstaver og ord. Sammen skal vi undersøge litteraturens potentiale og dykke ned ,i hvad det vil sige at skrive kreativt. På workshoppen skal eleverne skrive digte og små historier, samt arbejde med collager, hvor både ord og billeder mødes. Vi sætter fokus på fantasien og træner de kreative kringelkroge i hjernen. Workshoppen afsluttes med en hjemmesyet bog, hvor vi samler elevernes værker.
Urban industri, folkelighed og forpinte sjæle
Perioden 1870-1920 er uhyre vigtig for Danmarks udvikling og selvforståelse, for det er her, at udviklingen af det danske demokrati og siden det danske velfærdssamfund for alvor tager sin form. Samtidig er det også her, at det enkelte individ ser sig selv som en del af en større befolkningsgruppe på godt og ondt; her at kunsten antager nye former og skaber nye genrer og stilarter, og hvor både fotografiet og filmen får et markant gennembrud.
Workshoppen er et forløb på tre lektioner der tager udgangspunkt i især periodens malerkunst, litteratur og ikke mindst teater og film.
Animation
Her er der fokus på animationens vigtigste element - bevægelsen. I workshoppen arbejder vi med små finurlige animationer, og vi undersøger, hvordan en enkelt bevægelse kan rumme eller begynde en lille fortælling. I workshoppen laves animationer med rod i 1800-tallet i kombination med moderne teknologi.
Midtbydetektiverne - Godsbanen
Området omkring Godsbanen er fyldt med kontraster, overraskende rum, gamle og nye historier om Aarhus.
Sammen med byvandrer Pernille Helberg Stentoft bevæger vi os rundt mellem forskelligartede steder, ude og inde.
Vi udforsker med alle sanser. Vi ser, lytter og mærker. Vi bliver opmærksomme på forskellige typer af rum og arkitektur og vi registrerer med kamera.
I arkitekturworkshoppen den efterfølgende uge omsætter vi oplevelser, erfaringer og registreringer fra vandringen til konkrete ideer sammen med arkitekt Henrik Jul Ebbesen.